Хибрид или plug-in хибрид

хибрид и плъгин хибрид разлика

Основната разлика, когато се разглежда хибрид срещу е plug-in хибрид е, че първият се задвижва както от бензинов двигател с вътрешно горене, така и от електрически мотор, задвижван от батерии, който може да работи независимо или едновременно, докато последният се захранва главно от електрически двигател и ще използва своя двигател с вътрешно горене само като резервен вариант, ако батерията на вашия електродвигател се изтощи. Някои (но не всички) plug-in хибриди ползват двигателя си с вътрешно горене само като генератор за ток за зареждане на батерията.

SUV, 4×4, AWD, ABS…  – ако има нещо, което автомобилната индустрия обича, това са акронимите.

Сравнително скорошно попълнение в списъка е „PHEV“. И ако се почесвате по главата с ужас и се чудите „Какво е PHEV?“, ​​можем да ви спестим тази мъка – съкращението идва от „Plug-in Hybrid Electric Vehicle“.

Но каква е разликата между plug-in хибрид и „обикновен“ хибрид и как се сравняват двата типа превозни средства?

плъг ин хибридВъпросът „Какво е плъгин хибрид ?“ има лесен отговор: това е превозно средство с електрически двигател, задвижван от акумулаторна литиево-йонна батерия, и бензинов двигател с вътрешно горене, но колата ще използва последния само като резервен план, ако електрическият мотор изразходва батерията, което ще дойде като утеха за шофьорите, които имат тревога от обхвата. За да презаредите електрическата част на системата – батерията – просто включвате PHEV в зарядно устройство (или в контакт в гаража).

Обикновеният хибрид е почти същият като PHEV, с изключение на това, че електрическият двигател и двигателят с вътрешно горене работят независимо или едновременно за захранване на колата, въпреки че хибридът не може да бъде включен в станция за презареждане, за да захранва батерията на автомобила.

Вместо това, електричеството в хибриден автомобил може да бъде създадено чрез ускорение по време на шофиране или чрез процес, наречен „регенеративно спиране“. Това е, когато кинетичната енергия, която се създава при натискане на спирачките на превозното средство, се превръща в електричество, което след това се съхранява в батерията, като по този начин по същество презарежда вашия хибрид, докато шофирате. Хитро, нали?

Недостатъкът е, че обхватът, който този вид хибрид може да измине в изцяло електрически режим, обикновено е доста ограничен – често само на няколко километра – и може да се движи изцяло на електричество при ограничени скорости до около 50-60 км/ч за по-старите и 100км/ч за по-новите модели.хибрид

Хибридът обаче намалява разходите за покупка на гориво и емисиите на въглероден диоксид (CO2), които допринасят за замърсяването на въздуха, като превключват между използването на електродвигателя и двигателя с вътрешно горене в зависимост от условията на шофиране, скоростта ви и дали колата е неподвижна.

Шофьорите няма да забележат голяма разлика, тъй като хибридът превключва автоматично между електродвигателя и двигателя с вътрешно горене – нещо, което може да се наблюдава на информационно-развлекателния екран на автомобила – и естествено по шума на колата, е почти безшумна, когато е в електрически режим.

Хибридите също имат предимството, че са на пазара вече 20 години, като Toyota Prius дебютира на световните пазари още в края на миналия век. Това означава, че технологията, която използват хибридите, е усъвършенствана с течение на времето, което води до по-малки, леки и в същото време по-ефективни батерии с по-голяма мощност.

Основната полза, която шофьорите ще открият от притежаването на хибрид, е по-ниските общи разходи за гориво и липсата на необходимост от зареждане на автомобила отвън.

PHEV, чиито основен представител в България са Mitsubishi Outlander PHEV, Chevrolet Volt (Opel Ampera), са добър вариант за тези, които пътуват на относително къси разстояния до работа, поради факта, че могат да изминават около 40 до 60 км само с електричество, без да се налага да използват бензиновия двигател.

След това PHEV може да се зарежда през стенна розетка или станция за зареждане през работния ден, като дава на шофьорите възможностите за опазване на околната среда и портфейла, за да направят ежедневната си работа пътуване без бензин, нафта или газ.

Зареждащите станции също могат да бъдат инсталирани в домовете на хора от специализиран техник, което намалява необходимостта от преследване на обществена зарядна станция, за да се презареди колата.

Размерът на батерията на PHEV определя колко време отнема зареждането, както моделът на превозното средство и естествено зарядната станция, като съответно времето за зареждане варира в големи граници. Средно може да се очаква пълното зареждане да отнеме общо около два до шест часа.

Някои шофьори ще харесат факта, че могат да карат изцяло на ток в PHEV, но те трябва да знаят, че пълното зареждане е малко вероятно да ги изкара през работна седмица и превозното средство ще изисква ежедневно зареждане.

Изцяло електрическото шофиране, разбира се, също ще намали разходите за гориво, стига да поддържате батерията на автомобила заредена. Ако „подпомагането“ от двигателя с вътрешно горене като основен източник на енергия стане норма, очаквайте по-големи разходи за бензин в сравнение със стандартен хибрид.

Хибридите стават все по-популярни в България поради комбинацията си от мощност, цена и положително въздействие върху околната среда.

Хибридните автомобили в България са все още много малко – само около 16800 от общо 2,86 млн. леки автомобили са хибридни, което е под 0,6% (към септември 2021г.).

Няколко производители на автомобили, като Toyota, Mitsubishi, Hyundai и Subaru, предлагат хибридни версии на своите бензинови модели, а разликата в цената между двете обикновено е приемливо малка.

Независимо от това как се чувства потребителят в битката за включване в хибридна срещу PHEV битката, и двата типа превозни средства ще намалят разходите за гориво и емисиите на въглерод, и двата са добра стъпка към преминаването към напълно електрическо превозно средство (EV), което е посоката, в която в крайна сметка се насочва световният автомобилен пазар.